I must break you!

Jag är absolut ingen expert på barn och har tonvis att lära mig när det gäller småfolket. Men nåt jag anser borde vara ren allmänbildning är att barn är lätta offer när det gäller att styras, påverkas och drivas och att varje vuxen person bör inse sin roll som makthavare och använda det på ett sätt som gynnar och stärker varje barns personliga utveckling. På ett positivt sätt. I det ingår att inte göra dem till små krigsmaskiner. Dokumentären jag såg tidigare ikväll visade nämligen föräldrar som brann för att se sina femåringar slåss i en bur tills de endera blödde eller tuppade av. Det kallas kickboxning, thaiboxning, helvetesboxning och må vara professionella sporter, men för fullvuxna och psykiskt starka människor. Inte för dryga metern höga personer som själva skulle välja att spendera sin fritid i en sandlåda. Barn ska lära sig att bygga relationer och hantera konflikter på ett sätt som gör dem till trygga, stabila vuxna en dag. I det borde det inte ingår att spöa skiten ur varandra.
Det är svårt att få fram en poäng med det här, men summan blir att jag avskyr föräldrar som utsätter sina barn för skitsaker bara för att själva känna att de är något. Det gäller inte bara detta - ett annat typexempel är morsor som drar iväg sina småtjejer på skönhetstävlingar. Att lära sexåriga flickor att den vackraste är den bästa blir aldrig bra i slutändan.

Förutom att jag blev arg över detta, har dagen ändå varit till belåtenhet. Hängde hos gynekologen, spontanfikade med Johan och spelade kort halva kvällen. Och sympatisvullade Stracciatellaglass med min tentapluggande sambo. Great!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad är stracciatellaglass ??

2009-01-14 @ 16:32:52
URL: http://whirly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0