Vår vackra värld

Jag såg just ett helsjukt ihopklipp av dels herr Skitbush som håller tal till nationen om hur jobbigt soldaterna har det i Irak och dels från inspelningar soldaterna gjort själva där de hånar små barn, sexuellt trakasserar irakier, bombar fårhorder och leker kast-med-liten-hundvalp för nöjes skull (det framkommer genom höga skratt bakom kameran och av att de filmar varann när de skrattar). Ironi när det är som bäst.
Det fick mig att minnas ett annat sjukt videoklipp om pälsbranschen, hur farmarna gör allt de kan för att undvika att skada pälsen - till och med flår djuren levande. Det klippet fick jag tvinga mig själv att se för att alltid kunna påminna mig om att aldrigaldrigaldrig bära päls. Någonsin.

Dessa videoklipp och många liknande med dem, finns tillgängliga på nätet för alla - inklusive politiker, poliser och kungen, för fan. När man vet detta kan i alla fall inte jag låta bli att undra varför världen fortfarande ser ut som den gör? Varför känns det som att ingen tänker sätta stopp för det? Och ja, jag vet att tusentals organisationer och miljoner människor världen över strider för just detta. Men tydligen fel personer. Eller för mesiga. Halv elva en söndagmorgon, småbakis och jävlig, sitter jag här och mår illa över det som pågår på en annan plats just i denna minut. Och jag mår ännu mer illa av den uppgivna känslan - det är ingen som gör något åt det. Jag känner mig som en liten skit som gottar mig i min välfärd (tjafs med CSN, ofrivilligt knäckebröd till frukost och en cykel med bara en pedal är fan välfärd i förhållande till mycket annat) medan världen rasar ihop runt omkring mig. FY!

Jag vet inte varför jag skriver detta inlägg och jag vet heller inte vem jag tror ska läsa och göra något åt det, jag känner själv att jag inte kan göra mycket vilket motstrider mitt budskap med detta inlägg. Jag önskar väl bara att folk ska få upp ögonen för det, antar jag. Vilja kämpa. Jag har fått upp mina ögon, tårfyllda och chockade, och jag känner mig fråntagen min trygga världsbild. Det är jag glad för.


Hoppas ni haft en trevlig helg förresten. Trevlig söndag..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0