No matnoja thanks

När jag ändå är i upprörda tag tänkte jag ägna detta förhoppningsvis korta inlägg åt att grymta åt den jäkla mathysterin som blev så populär vid millennieskiftet och som envist hängt sig kvar runt våra ben, hur vi än stretar för att bli av med den. Jag är less på att inte få äta vanlig mat längre. Allt ska vara low-fat och right fat och sockerfritt och konstsötat och GI-metodigt och Atkinsonsmart och hej kom och hjälp mig. Det är okej en stund, men när man börjar skämmas för att man ätit köttbullar och makaroner har det faktiskt gått för långt. Jag saknar normal, enkel husmanskost som serverades tre gånger om dagen i dugliga portioner som bestod av mat som faktiskt var det man kunde skåda på tallriken. Inga milslånga innehållsdeklarationer här inte. Det har folk ätit i evigheter och se, fetma är en mycket nymodern uppfinning som kom med den nya "hälsosamma" maten. Jag är mest irriterad över detta för att det börjar på allvar gå ut över alla kids, som växer upp i tron om att mat är en fiende i evig strid. Och jag börjar bry mig för att jag hänger med dem, runt dem. Låt folk äta mat och sluta skylla bilringarna på matjättarna på Konsum. Ut och lek för fan, det är där det sitter. Eller ut och gå, spring, hoppa, vad som helst.
Och ja, jag hänger på min arbetsplats där det är ett ständigt gnatande om vad man ätit senaste dygnet, vad man vill äta men inte får äta, osv osv osv.... SUCK!


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag håller fullständigt med dig! Senast i helgen va de en 10 årig flicka som sa till mig "jag måste börja äta mindre" jag: "varför?" hon: "Så jag blir smal och får ett mindre midjemått"

Kan du fatta? en 10åring.. fyyyyyyy!!

2008-08-12 @ 22:23:25
URL: http://whirly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0